torsdag 4 oktober 2012

Tannenwald 2.0 - en mer digital variant

Lärarens bild av landskapet Tannenwald med glosorden utsatta


I metoden storyline skapar man en påhittad värld som man agerar i. I detta fallet skapar jag ett landskap som presenteras som en väggbild i klassrummet och eleverna får landskapsord i läxa. Detta år publicerade jag även bilden av landskapet och orden digitalt i ett inlägg i vår digitala portfolio. Läraren presenterar landskapet muntligt och skriftligt. Eleverna ritar sedan vars ett landskap som de beskriver med några enkla meningar som de publicerar på sina digitala portfolios. De kan använda hela eller delar av meningar i lärarens text, som jag detta år publicerade i min lärarblogg.  Vi använde oss av gratisprogrammet Paintbrush för att göra våra digitala bilder. Det är härligt att se elevernas kreativitet när mani ena stunden sätter ett nytt verktyg i händerna på dem och i nästa stund har de skapat fantastiska bilder. Här är ett exempel på en elevs landskap.

Nästa steg är att landskapet befolkas med djur av olika slag; djurord är läxa denna vecka och jag presenterar ordlistan i digital portfolio. Jag brukar presentera en fågel och ritar den på väggbilden och presenterar den muntligt men i år la jag även upp bild och text i min lärarblogg. Denna text plus fraser från en "Gissa-vem-jag-är"-uppgift fungerar som modeller när eleverna sedan ritar och beskriver sitt djur, som lottas ut från gloslistan.  Eleverna gjorde en digital bild förutom den handritade som de klistade upp på väggplanschen i klassrummet. Vid den muntliga redovisningen stod eleverna vid väggbilden och presenterade sitt djur. Här är länk till en elevs bild och text om sitt djur.

Vårt landskap blir därefter bebyggt. Husord är veckans läxa, som presenteras i digital portfolio. Läraren föregår som exempel och gör en muntlig presentation av sitt hus som placeras någonstans på väggbilden. Huset avbildas och presenteras digitalt och eleverna kan använda ord och fraser från lärarens text. Eleverna gör sina egna versioner både digitalt och en handritad bild som fästes på väggbilden, där också den muntliga presentationen äger rum. Länk till en elevs husbild + text.

Ytterligare ett kreativt elevexempel.
Veckan därefter avbildar vi och beskriver huset invändigt och möbler är veckans ordläxa. Vi övar orden genom att titta på ett kopieringsunderlag från Alles klar 2. Jag har gjort en övning till bilden där vi vandrar från rum till rum och i beskrivningen av vad man ser har vissa ord (glosor) utelämnats. Eleverna kan använda sig av denna text eller min lärartext när de ska beskriva egna rum.

Elevexempel: Eleverna behövde bara avbilda minst vars ett rum.
(Klicka för att se en större bild.)
Huset befolkas härnäst och vi lär oss glosor som behövs för att beskriva personer. Läraren presenterar sina personer muntligt till den digitala bilden. Eleverna kan då få hjälp och inspiration. De får därefter i uppdrag att presentera sina personer muntligt till den digitala bilden; ett exempel på en elevs bild+ text.

Sista avsnittet är att vi tittar in i invånarnas garderober och beskriver deras kläder. Läraren presenterar sin version som modell och eleverna gör sina egna versioner. Allt presenteras digitalt.

Utöver ordinlärning, bild och text jobbar vi dessa veckor med att lära oss de vanligaste pluraländelserna samt gör lite verbövningar med meningar som har med Tannenwald att göra. Att söka och hitta rätt i digitala lexikon samt vanliga ordböcker är också förmågor som vi går igenom och övar i detta arbete.

Eleverna visar stort engagemang. De tycker både det är kul att presentera sina versioner samt att se vad kompisarna har hittat på denna vecka. Jag brukar för det mesta inte låta hela gruppen redovisa muntligt efter varandra utan tar några redovisningar då och då så det inte blir enformigt och man får fler tillfällen att repetera orden. Tack vare att eleverna använder sig av modelltexter kan de skriva mer avancerade texter än det kunnat om de bara varit hänvisade till den kunskap de hittills inhämtat. Jag har också tid att sitta ner med var och en och rätta texter, i så kallad vägledd undervisning, när alla är upptagna med att rita och skriva. De saker vi lärt oss får de själva rätta, sådan grammatik vi ännu inte lärt oss rättar naturligtvis jag åt dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar