torsdag 26 mars 2009

Enkel beskrivning av storylinemetoden

Metoden storyline bygger på att man skapar en fiktiv verklighet som man sedan agerar i. Antingen skapar man miljön först eller så skapar man sin karaktär. Båda dessa delar krävs innan det kan börja hända saker. Alla delar av en storyline kopplas ihop med en kreativ, skapande eller "modellerande" aktivitet. Både miljö och karaktär bör på något sätt avbildas som en markering att vi lämnar vår verklighet och agerar någon annanstans.

Varje händelse  som sedan introduceras ska vara avgränsade delar. Det är lätt allt allt flyter ihop annars och gruppen man jobbar med blir svårhanterad eftersom alla är på helt olika ställen. En händelse kan t ex vara att karaktären ska göra något,  att den utsätts för ett problem eller får ett uppdrag. Man bör också ha planerat ett slut på sn storyline annars kan den hålla på väldigt länge.

Kortfattat exempel på en storyline i språkundervisningen:
Skapa karaktär; avbilda.
Du ingår i ett resesällskap; grupper bildas- presentation.
Boka biljett och hotell; dialoger.
Res: packa väska, visa pass; avbilda väska med packning, tillverka pass, tullinspektion.
Sightseeing på resemål; virtuellt.
Skriv hem; vykort på någon sevärdhet + text
Restaurangbesök; dialoger.
Hemkomst; olika grupper berättar om sin resa.

Kortfattat exempel på en ämnesövergripande storyline:
Skapa miljö; avbildas.
Skapa karaktär ev i grupper t ex familjer; avbildas.
(Beskrivning av relationer och en vanlig dag.)
Besök; dramatisering
Problem uppstår; ovänskap, fiendskap, förtryck- hur löser du/ni detta?
Fest; t ex blotfest, bröllop, hemkomst.

Se mina andra inlägg för mer utförlig och precis beskrivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar