fredag 27 mars 2009

Auf dem Campingplatz: Ty åk 9

I tyska årskurs nio har jag ett par gånger genomfört en storyline som jag kallat "Auf dem Campingplatz". I vår lärobok, Der Sprung, har jag en bildordslista samt en text som handlar om ungdomar som är ute och campar.  Efter att ha gått igenom detta kapitel får eleverna  skapa resesällskap som ska ut och campa. De skapar sina karaktärer och deras inbördes relationer samt beslutar sig för om de vill bo i tält eller i husvagn. Campingplats, tält/husvagn och karaktärer avbildas och sätts upp på en stor väggbild.

Väl på campingplatsen får de gå runt till de andra besökarna och presentera sig. Innan denna presentationsdialog har vi gått igenom väderfraser, som ju är ett typiskt samtalsämne när man träffar en okänd person när man är på semester.

På vår skola fortbildade sig lärarna inom IT (PIM) och jag gjorde då denna film om storyline i språkundervisningen i vilken en sådan dialog finns.



Nästa händelse är en utflykt. Jag har hämtat information på nätet om en campingplats i Sydtyskland och även om vandringsleder i närheten. (Läsförståelse).  Innan eleverna går på utflykt får de ett kapitel om skador och sjukdomar i läxa. Under utflykten (de följer texten med beskrivning av en vandringsled) som sker i mindre grupper måste de hitta på vad som händer. Någon i gruppen måste på något sätt bli sjuk eller skada sig. Utflykten och vistelsen på campingen återberättas slutligen i ett brev som karaktären skriver till någon närstående.

Avslutningsvis samlas alla runt lägerelden och sjunger några tyska sånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar