Nästa steg är djur. Vi går igenom djurord och eleverna tilldelas vars ett djur som de ska göra en bild av och beskriva kortfattat i ord. Som modeller har de ett antal "Gissa vem jag är"-gåtor, där djur beskrivs med ett par meningar; t ex Ich habe vier Beine. Ich wohne in einer Höhle im Wald. Ich esse gern kleine Tiere. Mein Pelz ist rot.
Nu gör civilisationen sitt intrång i Tannenwald och eleverna får rita vars ett hus som klistras upp på väggbilden. Läraren gör först ett hus som beskrivs och som fungerar som förebild.
Huset ritas och beskrivs invändigt i nästa etapp. Läraren visar en modell, som eleverna kan härma ord och uttryck från.
Då är det dags att befolka huset. En eller flera personer beskrivs och avbildas efter lärarens förebild. Personernas kläder beskrivs och presenteras i nästkommande etapp.
Då är det dags att befolka huset. En eller flera personer beskrivs och avbildas efter lärarens förebild. Personernas kläder beskrivs och presenteras i nästkommande etapp.
Som avslutning firar invånarna i Tannenwald jul. Julord och julsånger står på schemat.
Denna är igen riktig storyline i och med att inga händelser inträffar men upplägget är helt och hållet inspirerat av storylinemetodiken. Denna variant är ganska styrd av lärarens modeller eftersom elverna inte kan så mycket tyska än, men de brukar visa prov på stor kreativitet och engagemang. De flesta avsnit presenteras muntligt framför den stora väggbilden, men t ex huset invändigt och ibland karaktärernas kläder får de visa upp i mindre grupper eller bara för mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar